توسط محققان دانشگاه بیرجند انجام شد؛

استفاده از نانوتکنولوژی در تصفیه آب

۲۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۰ کد : ۲۴۸۰۹ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۸۶۵
محقق دانشگاه بیرجند در بررسی تأثیر نانوذرات آهن صفر ساپورت شده برروی بایوچار و پشتیبانی‌شده با و پلی وینیل پیرولیدن در کاهش آلاینده‌ها از آب به نتایج قابل توجهی دست یافت. استفاده از نانو ذرات هزینه‌های تصفیه آب و پساب و تولید آلاینده‌های ثانویه و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.
استفاده از نانوتکنولوژی در تصفیه آب

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، راضیه شمشیرگران، محقق جوان دانشگاه که با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت منابع آب به‌عنوان دانشجوی استعداد درخشان دانشگاه بیرجند از سال 98، مشغول به پژوهش در ارتباط با تأثیر "نانوذرات آهن صفر ساپورت شده برروی بایوچار و پشتیبانی‌شده با و پلی وینیل پیرولیدن" در کاهش آلاینده‌ها از آب است. وی در دوره کارشناسی‌ارشد در آزمایشگاه نانوشیمی (موادمعدنی) به‌مدیریت دکتر ریحانه ملکوتی و تحت راهنمایی ها و حمایت‌های ایشان در حوزه نانومواد جهت تصفیه آب در مقیاس آزمایشگاهی به نتایج قابل‌توجهی دست یافت. وی  در آزمایشگاه هیدرولیک گروه عمران دانشگاه بیرجند نیز با راهنمایی دکتر ابوالفضل اکبرپور  به ‌بررسی تاثیر نانوذرات مذکور در کاهش آلاینده‌ها از آب زیرزمینی در مقیاس بزرگ پرداخت و به نتایج قابل‌ملاحظه‌‌ای در کاهش آلاینده‌ها از آب رسید.
 وی یادآور شد: یکی از بحث‌های چالش برانگیز در کاهش آلاینده‌ها از منابع آب، قیمت تمام‌شده روش‌ها و تجهیزات تصفیه و تشکیل آلاینده‌های ثانویه است که به‌عنوان مانعی جدی در تصفیه آب و فاضلاب تلقی می‌گردد. 
شمشیرگران با بیان این‌که پس از شروع فعالیت برروی نانوذرات آهن صفر در تصفیه آب، حصول نتایج فوق‌العاده عالی، ارزان قیمت بودن این ذرات، فروانی و در دسترس بودن آهن و ... منجربه افزایش انگیزه جهت ادامه این تحقیقات گردید، خاطر نشان کرد؛ که این پروسه با هدف کاهش آلاینده‌های پساب معادن نیز تحت حمایت شرکت مهندسین مشاور نام‌آوران هورویدا و باکاتالیزوری پیشرفته حاوی نانوذرات آهن گسترش پیدا کرد و نتایج عالی در کاهش آلاینده‌های معدنی در مقیاس آزمایشگاهی را نشان داد.

محقق جوان استان در ادامه با بیان این‌که هزینه‌های تصفیه آب و پساب با کمک نانوذرات مذکور نسبت به سایر روش‌های تصفیه، کمتر می‌باشد و تولید آلاینده‌های ثانویه  و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد، افزود: مقوله‌های تحقیقاتی چون کاربرد نانوذرات درکاهش آلاینده‌های مختلف از آب و فاضلاب هم‌چنان رو به رشد و درحال‌گسترش است و امید است دانشگاه بیرجند نیز در پیمودن ادامه این مسیر حامی دانشجویان علاقه‌مند باشد.
نانوفناوری یکی از چالش‌های پیش‌روی زندگی امروز بشر به‌شمار می‌رود و رشد قابل توجهی را در سال‌های اخیر نشان داده‌است. فناوری نانو نیز یکی از بخش‌های در حال توسعه در اقتصاد پیشرفته بوده و می‌تواند در کنار ایجاد بسترهای جدید، زمینه توانمندسازی و رقابتی‌شدن صنایع موجود در کشور را نیز فراهم سازد و بخش‌های حیاتی کشور ازجمله صنعت آب و فاضلاب رشد و تغییرات چشم‌گیری را ایجاد کند.

آخرین ویرایش۲۱ مرداد ۱۴۰۲