نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای منطقه ۹ کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد
دانشگاه اخلاق محور درکنار آموزش و پژوهش
به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند، در ابتدای این نشست دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند ضمن خوشامد گویی به مهمانان گفت: از اهداف دانشگاه در نسل های مختلف آموزش همراه با فرهنگ است. وی با بیان اینکه دانشگاههای منطقه ۹ در یک بافت همگون فرهنگی قرار دارند، افزود: یکسال گذشته مجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند اکثر آیین نامهها و شیوه نامهها را براساس سیاستها و برنامههای جدید به روزرسانی کرده است.
رئیس دانشگاه بیرجند یادآور شد: باید تجربیات آموزشی و فرهنگی را در قالب داخل سازمانی و برون سازمانی به همدیگر انتقال دهیم چرا که رقیب هم نیستیم، لازم است از این نشست ها برای انتقال فرهنگ و آموزش استفاده کنیم.
آموزش رکن اساسی توسعه است
رئیس دانشگاه بیرجند ضمن اشاره به اینکه افتخار می کنیم که در بیرجند و منطقه خراسان جنوبی از لحاظ آموزش عالی چیزی کم نداریم، خاطر نشان کرد: ما معتقدیم آموزش رکن اساسی توسعه است.
دکتر خامسان با بیان اینکه در گذشته مصطلح بود که صادرات این منطقه معلم است، ادامه داد: امروز ما معتقدیم راههای برون رفت از مشکلات به معنای اعم در آموزش عالی است. رئیس دانشگاه بیرجند افزود: امیدواریم در دانشگاه نقش اصلی خود یعنی فرهنگ به همراه آموزش و پژوهش را توسعه داریم و این با همدلی و همراهی همه همکاران محقق میشود.
استعدادهای درخشان بین دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه
دکتر محسن آیتی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند هم در این جلسه عنوان کرد: مفتخر هستیم که استعدادهای درخشانی با محوریت مدیران بین دانشجویان و هیأت علمی دانشگاه داشته ایم.
وی یاد آور شد: استعدادهای درخشان رتبه تک رقمی در کشور در سنوات و در المپیادهای گوناگون داشتهایم و امیدوارم با برنامه ریزیهای دقیق به اهداف بلند مدت آموزشی برسیم.
وی با اشاره به لزوم برنامهریزی در بخش های مختلف دانشگاه عنوان کرد: باید شیوه نامه منظم و مشخصی برای آموزش و پژوهش صادر شود.
استفاده سامانه یکپارچه آموزشی صدف در دانشگاه بیرجند
دکتر آیتی یادآور شد: در دانشگاه بیرجند سامانه یکپارچه آموزشی صدف راهاندازی گردید و لازم است دانشگاه ها براساس یک برنامه جامع و یکپارچه به سوی اهداف پیش روی نظام آموزشی حرکت نمایند. معاون آموزشی دانشگاه بیرجند خاطر نشان کرد: منشور اخلاقی اساتید دانشگاه بیرجند نیز رونمایی شده است و گامهای خوبی در این زمینه برداشته شده تا به یک نظام نامه قوی برسیم.
از استانداردهای فرهنگی، اخلاقی و آموزشی کوتاه نیایم
دکتر پیش قدم، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این نشست با اشاره به اینکه الان وضع بحرانی است و باید تصمیمات هم بر همین اساس اتخاذ شود، افزود: نباید از استانداردها کوتاه بیایم، استاندارد در حوزه دانشجویی، محیط دانشگاه و کیفیت کلاس و درس حق همه دانشجویان است. وی بیان کرد: برای رسیدن به استاندارهای آموزشی، هیأت علمی باید آموزش و پژوهش را بههم پیوند دهد و ارتباط متقابل بین آنها برقرار کرد. وی با تأکید براینکه انتخاب استاد نمونه یعنی در کلاس و آموزش طرح نو و بروز داشته باشد، یادآور شد: تألیفات و داشتن کتاب نشانه نمونه بودن نیست چرا که کتاب از مصادیق ترویج و پژوهش است و آموزشی نیست.
وی با بیان اینکه اخلاق حرفهای در دانشگاهها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: اخلاق آموزشی اثرگذاری بیشتر دارد و باید نظامنامه اخلاق آموزشی تدوین شود.
گزینش دانشجوی خارجی و ارتباط بین الملل
در ادامه مراسم دکتر خاکیصدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با ارتباط ویدئو کنفرانس گفت: دانشگاههای منطقه ۹ بیشترین و گسترده ترین وسعت را دارد و به دلیل هم مرزی با دو کشور همسایه از لحاظ دانشجو خارجی نیز رتبه اول را دارا است.
وی با بیان اینکه به دلیل این هم مرزی میتوانیم در زمینه جذب دانشجوی خارجی کار کنیم افزود: گزینش دانشجوی خارجی و ارتباط بین المللی در دستور کار وزارت علوم است. وی یادآور شد: سیاست کلی معاونت آموزشی وزارت علوم مهارت آموزی و رتبه بندی در زمینه اشتغال زایی است که با تبادل تجربیات و آنتقال آن قوت بیشتری میگیرد. دکتر خاکیصدیق ضمن اشاره به صندلیهای خالی در برخی رشتههای دانشگاهها پیشنهاد داد: با همکاری دانشگاههای مختلف جابجایی دانشجویی به منظرو تکمیل ظرفیتها و حتی استفاده از آزمایشگاهها و زیرساختها همدیگر را پوشش دهیم.
در ادامه دکتر ساده مدیر آموزشی دانشگاه فردوسی نیز یادآور شد: ما در دانشگاه فردوسی خدمات آموزشی به بیش از ۲۵ هزار دانشجو و صدور روزانه بیش از ۱۰ دانشنامه را داریم.
وی تأکید کرد: ما امیدواریم هر دانشجو و مراجعه کنندهای با لبخند و رضایت از دانشگاه خارج شود. وی با بیان اینکه منشور حقوق، وظایف و منشور اخلاقی کارمندان طراحی شده است، افزود: نارضایتی دانشجویان بیشتر مربوط به یک سری سؤالات پر تکرار است. وی پیشنهاد داد: این سؤالات پرتکرار جمع آوری شده و بر روی سایت یا در مکانهای پرتردد برای جوابگویی و استفاده دانشجویان و مراجعان قرار گیرد.
وی تأکید کرد: کرامت انسانی و برخورد با مسئولان و دانشجویان و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی در چارچوب آیین نامه ها از اهداف ما است.
اخلاق آموزشی با اخلاق پژوهشی در هم تنیده است
دکتر رستمینژاد، مدیر توسعه و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم عنوان کرد: تدوین منشور اخلاقی اساتید و دانشجویان از ضروریات است.
وی با اشاره به قرارگیری وجدان حرفهای در دستور کار، افزود: اخلاق آموزشی با اخلاق پژوهشی در ارتباط و در هم تنیده است.
وی حضور فعال در کلاس، در دسترس بودن ، پایبندی به برنامه وبروز بودن و ترغیب افزایش اعتماد به نفس را از اهداف عدالت آموزشی دانست.
دکتر رستمینژاد با اشاره به رو نمایی از منشور اخلاقی در روز جهانی کیفیت در دانشگاه بیرجند ادامه داد: پیشنهاد ما برای داشتن یک شعار محوری در زمینه آموزش «دانشگاه اخلاق مدار» است.
در ادامه این نشست پنل تخصصی با موضوع مسائل آموزش عالی در سطح منطقه 9 برگزار گردید و حاضران در نشست ضمن ارائه پرسشهایی درخصوص موضوع افزایش توان اشتغالپذیری به جمع بندی محورهای این نشست پرداختند.