با حضور رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) برگزار شد؛

نشست تبادل نظر دیپلماسی علمی فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی

۳۰ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۰ کد : ۲۶۷۷۳ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۰۸۰
نشست تبادل نظر با موضوع دیپلماسی علمی فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی با حضور حجّت الاسلام والمسلمین دکتر سعید جازاری معموئی، رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع)، سردار مهدوی، فرمانده سپاه انصارالرضا(ع)، حجت الاسلام والمسلمین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه موقت بیرجند و جمعی از مسئولان استان، امروز شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
نشست تبادل نظر دیپلماسی علمی فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در ابتدای نشست تبادل نظر دیپلماسی علمی فرهنگی و گفتمان انقلاب اسلامی، دکتر احمد لامعی گیو،  رئیس دانشگاه بیرجند، گفت: هدف از این برنامه در کنار گفتمان در حوزه دیپلماسی علمی، استفاده از ظرفیت دانشگاه اهل بیت(ع) برای بین المللی سازی هرچه بیشتر دانشگاه بیرجند است.
دکتر لامعی افزود: باور ما این است که دانشگاه بیرجند از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و این امکان به راحتی وجود دارد که به قطب بین المللی شرق کشور تبدیل شود. 
رئیس دانشگاه بیرجند، گفت: از سال آینده حدود ۱۰۰ دانشجوی بین‌الملل به دانشگاه بیرجند افزوده خواهند شد تا اندک اندک بحث دیپلماسی علمی و مرجعیت فرهنگی اجتماعی را در دانشگاه بیرجند گام به گام برداریم.
ایشان در ادامه بیان کرد: در ۱۱ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ آمار دانشجویان بین‌الملل دانشگاه ۱۸۰ نفر بود و امروز ۵۸۶ دانشجوی بین‌الملل مشغول به تحصیل هستند و تلاش می‌شود آمار دانشجویان بین‌الملل دانشگاه بیرجند در سال آینده به ۱۰۰۰ نفر برسد.
رئیس دانشگاه همچنین از انعقاد ۱۴ تفاهم‌نامه علمی و بین‌المللی با کشورهای مختلف در دو سال گذشته و اعزام ۱۸ استاد در راستای تبادل علمی به کشورهای مختلف خبر داد.
دکتر لامعی به این نکته نیز اشاره کرد که ۹۴ هزار دانشجوی بین‌الملل در کشور وجود دارند که بیشتر از کشور افغانستان و عراق می‌باشند و نگاه وزارت علوم این است که آمار دانشجویان بین‌الملل به ۲۵۰ هزار نفر برسد.
دکتر لامعی، گفت: ما امیدواریم در سایه همکاری و همیاری همه مسئولین استان در عرصه بین المللی و تربیت نیروی انسانی کارآمد باشیم.
در ادامه، دکتر سعید جازاری معموئی رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت (ع)، گفت: بیرجند دیار نخبگان و منطقه‌ای است که در دوره ساسانیان دارای تمدن ویژه‌ای بوده است.
دکتر جازاری گفت: در سال ۱۹۴۰ مبنای قدرت و دیپلماسی، دیپلماسی سیاسی بود اما بعد از جنگ جهانی دوم و آغاز جنگ سرد بحث دیپلماسی علمی مطرح شد و مقصود از دیپلماسی علمی، توان علمی یک جامعه و کشور است.
ایشان به دیپلماسی فرهنگی و هنری نیز اشاره کرد و گفت: مقصود از دیپلماسی فرهنگی و هنری یعنی یک جامعه پارامترها و عناصر فرهنگی و هنری خود را به جهان عرضه کند و از آن به عنوان یک بازوی قدرت و توان استفاده نماید.
رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) افزود: در دنیای امروز از جشنواره‌ها و موزه‌ها به عنوان یک دیپلماسی ، بازوی اجرایی و توان خیلی از دولت‌ها استفاده می‌شود.
ایشان با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های خطه خراسان وجه فرهنگ و هنر می‌باشد گفت : ما باید در کنار این دانشگاه عظیم و فخیم، نمایشگاه‌ها و موزه‌های گسترده‌ای داشته باشیم تا آثار ارزشمند این خطه به سراسر جهان منتقل شود.
دکتر جازاری در حوزه دیپلماسی علمی گفت: مقصود از دیپلماسی علمی این است که ما در زمینه علمی، دانش و فناوری به نقطه‌ای برسیم که زمینه گفتگوی ما با دیگر دولت‌ها فراهم شود.
ایشان در ادامه اظهار کرد: از نظر علمی، دیپلماسی دارای سه بخش دیپلماسی برای علم، علم برای دیپلماسی و علم در دیپلماسی است.
وی افزود: در سال ۱۳۵۷ شمسی ۳۰ دانشگاه در کشور وجود داشت و ما  ۱۷۰ هزار دانشجو داشتیم اما امروز ۲۲۸۶ دانشگاه رسمی داریم و مجموع دانشجویان ۵ میلیون و صد هزار نفر است.
جازاری به تحریم بودن دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: با وجود تحریم بودن، دانشگاه‌های ما در جهان مطرح هستند.
ایشان در حوزه بهره گرفتن از علم در دیپلماسی نیز گفت: ما در تراز لازم بین المللی در حوزه جذب دانشجویان خارجی نیستیم و تعداد دانشجویان بین‌المللی ما مطلوب نیست و در این حوزه ضعف‌هایی داریم.
وی همچنین گفت: ما در حوزه دیپلماسی علمی امروز در بین کشورهای جهان جایگاه ویژه‌ای داریم و اگر تحریم‌ها نبود ورود دانشجویان از اروپا به دانشگاه‌های ایران امری قطعی است.
دکتر جازاری خاطرنشان کرد: حاصل این ۴۰ سال هم از لحاظ توسعه کمی و هم کیفی این است که ما جایگاه ممتازی را در منطقه دارا هستیم و در بین ۸ کشور منطقه رتبه یک را در کیفی‌سازی اساتید داریم.
وی همچنین گفت: از لحاظ تعداد رشته‌ها ما جزو کشورهای برند آسیا محسوب می‌شویم و بیش از ۱۳ هزار رشته و میان رشته داریم و از لحاظ بین‌المللی نیز ما دارای کرسی‌های اسلام شناسی و ایران شناسی در سطح جهان هستیم.
در ادامه پرسش‌هایی از سوی حضار با محوریت به روز شدن دانش در حوزه‌های علمیه و نگرش نسبت به تشیع، راهکار بیان حقایق تشیع، به کارگیری صاحب نظران علمی در سفارتخانه‌های کشورهای مختلف، تحولات صورت گرفته در غزه و بحث گرایش به اسلام ،چگونگی انجام دیپلماسی علمی در کشورهای منطقه بدون چالش و راه کار جلوگیری از مهاجرت نخبگان بیان شد.

آخرین ویرایش۳۰ دی ۱۴۰۲