رئیس دانشگاه بیرجند:

تجلیل از پژوهشگران برتر استان در هفته پژوهش و فناوری

۰۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۰ کد : ۲۵۹۸۲ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۴۸۳
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند، در نشست خبری هفته پژوهش که روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: هفته پژوهش و فناوری از ۱۱ تا ۱۷ آذرماه در خراسان جنوبی برگزار و طی مراسمی از پژوهشگران برتر تجلیل به عمل می‌آید.
تجلیل از پژوهشگران برتر استان در هفته پژوهش و فناوری

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر احمد لامعی، رئیس دانشگاه در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت هفته بسیج و تسلیت ایام دهه فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، با بیان اینکه امام راحل عظیم الشأن بسیجیان را پس از پایان دفاع مقدس دعوت به جهاد علمی کردند، اظهار داشت: پس از حضرت امام خمینی(ره)، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به جنش نرم افزاری و گفتمان تولید علم تأکید دارند، در شعارهایی که رهبر معظم انقلاب هرساله به عنوان نقشه راه مطرح می‌فرمایند حوزه فرهنگ و اقتصاد، با تأکید بر علم و علم گرایی است.
دبیر شورای سیاست گذاری هفته پژوهش و فناوری استان، بیان کرد: یکی از اسناد راهبردی که در دانشگاه‌ها مد نظر است، سند اسلامی کردن دانشگاه‌هاست و قسمت اعظم این سند، به حوزه آموزش و به ویژه حوزه پژوهش و فناوری اختصاص دارد . 
ایشان همچنین به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: این نقشه‌ای است که حضرت آقا برای آینده انقلاب اسلامی ترسیم کرده‌اند و ضمن واکاوی گذشته و چالش‌ها، نقشه‌ی راه آینده است . 
دکتر لامعی در ادامه گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب سه واژه مهم مطرح گردیده است، که اولین مورد آن جوان است در این بیانیه ۱۸ بار واژه جوانان و ۸ بار واژه جوان آمده است و این بیانگر آن است که آینده انقلاب اسلامی از آن جوانان است و مقصود از جوان کسی است که در کنار دانش تقوا را نیز داشته باشد؛ دومین مورد کلید واژه امید و امید آفرینی در میان جامعه و جوانان است و واژه سوم که به وضوح در بیانیه آمده است مباحث علم و فناوری می‌باشد . 
دکتر لامعی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در دانشگاه‌های استان و به طور مشخص دانشگاه بیرجند، اقدامات خوبی در حوزه پژوهش صورت گرفته است؛ از جمله ایجاد اولین اندیشکده در استان، اندیشکده مطالعات راهبردی توسعه خاوران که در دانشگاه بیرجند مستقر است. دومین مورد اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری است که به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وابسته است و بازوی توانمند نخبگان استان می‌باشد، سومین مرکز، بنیاد احیای حفظ آثار مکتوب شرق است که وظیفه آن جمع آوری اسناد و مدارکی است مربوط به میراث این خطه است که موجب غنای بیشتر تمدن این دیار خواهد شد در مأموریتی دیگری که به دانشگاه بیرجند داده شد، تشکیل هیئت اندیشه ورز، ستاد علم و فناوری خراسان جنوبی است.

مبحث پژوهش و تحقیق جایگاه بس مهمی دارد 
دکتر لامعی با بیان اینکه مبحث پژوهش و تحقیق جایگاه بس مهمی دارد گفت: از قرن اول تا نهم هجری مباحث پژوهشی، فرهنگی و تحقیقاتی جایگاه رفیعی داشته است‌، به گونه‌ای که تمدن سازی که در قرن‌های چهارم و پنجم شکل گرفت، به کمک و مدد فرهنگ ایرانی  و مباحث پژوهشی و تحقیقاتی بود. 
وی در خصوص هفته پژوهش و فناوری استان بیان داشت:  تفاهم نامه‌ای  بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کشور منعقد شد و سپس به استان‌ها ابلاغ گردید، در این مأموریت استاندار به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری استان و رئیس دانشگاه بیرجند به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری هفته پژوهش مشخص شدند. در طی جلساتی که در این زمینه صورت گرفت، وظیفه هر دستگاه و دبیرخانه مشخص شد و توسط شخص استاندار، احکام هردبیرخانه صادر شد.
دکترلامعی، تصریح کرد: در هفته پژوهش، طی مراسمی با حضور استاندار و مدیران استانی، از مدیران فعال، صنعتگران و پژوهشگران برتر تجلیل خواهند شد.
وی با بیان اینکه در مراسمی از پژوهشگران برتر استان در ۱۵ آذر ماه در تالار ولایت دانشگاه بیرجند تجلیل خواهد شد گفت: همه دستگاه‌ها پژوهشگران برتر خود را معرفی کردند و در این مراسم از آنها تجلیل خواهد شد.

آخرین ویرایش۰۷ آذر ۱۴۰۲