به منظور پیگیری مشکلات شهرک فرهیختگان انجام شد؛

حضور نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت در دانشگاه بیرجند

۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۰ کد : ۲۵۸۶۷ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۵۳۴
با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند، دبیر و نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت، صبح امروز دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲، به منظور بازدید از شهرک فرهیختگان در دانشگاه بیرجند حضور یافتند.
حضور نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت در دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، همزمان با حضور نمایندگان کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت در دانشگاه بیرجند، نشستی با حضور رئیس دانشگاه بیرجند، اعضای هیأت اجرایی مسکن شهرک فرهیختگان و جمعی از مدیران و مسئولان استان در سالن شکوه شرق برگزار شد.
دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند با خیرمقدم به میهمانان کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت و دیگر مسئولان و مدیران، ابراز امیدواری کرد با تدبیر و اندیشه مشکل 23 ساله شهرک فرهیختگان مرتفع شود.
وی با اعلام گزارشی از شهرک فرهیختگان، گفت: هیأت رئیسه وقت دانشگاه در سنوات گذشته با نگاه دوراندیشی و خیر خواهانه و به منظور پایداری و حضور اعضای هیأت علمی در دانشگاه بیرجند و با طی مراحل قانونی و دریافت مصوبه از هیأت امنای وقت جهت ایجاد این شهرک اقدام کرده است.
وی گفت: توقع اهالی شهرک  و دانشگاهیان از میهمانان ارجمند کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت انقلابی ایران قوی حل این چالش است.
دکتر مرادی، دبیر کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت با تقدیر از اقدامات و پیگیری دکتر لامعی در حل مشکل این شهرک گفت: موضوع شهرک فرهیختگان یکی از مشکلات امروزی دانشگاه بیرجند با سابقه بیش از دو دهه است. در کمیسیون این پرونده مطرح شده است و در آخرین جلسه مقرر شد که از نزدیک شهرک مورد بازدید قرار گیرد.
در این سفر، دکتر عزیزی، نماینده سازمان برنامه و بودجه، دکتر بلاک، نماینده حقوقی وزارت علوم، دکتر علیزاده، نماینده مسکن و شهرسازی، دکتر مرادی، دبیر کمیسیون حقوقی و قضائی هیأت دولت را همراهی می‌کردند.
در ادامه دکتر محمدرضا میری، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های خراسان جنوبی با اشاره به پیشینه ساخت این شهرک گفت: از دلایل ساخت این شهرک مشکل کمبود زمین در شهر و جذب اعضای هیأت علمی بود. وی بیان داشت: با مجوز هیأت امنا شهرکی با رعایت تمامی اصول شهرسازی در دانشگاه بیرجند ساخته شد که امروز به عنوان برجسته ترین شهرک منطقه معرفی می‌شود.
همچنین دکتر اکبرپور با اشاره به اینکه استارت شهرک فرهیختگان از سال ۱۳۷۸ با مکاتبه رئیس  وقت دانشگاه  با دبیر هیأت امنا منطقه شمال شرق کلید خورد و در اولین جلسه از دوره سوم هیات امنا با کلیات طرح موافقت شد. در سال ۱۳۸۱ در  ششمین جلسه عادی هیأت امنا با واگذاری ۵۰ هکتار به پرسنل و اعضا هیأت علمی دانشگاه موافقت گردید. در حال حاضر  ۹۰۰ خانوار در شهرک مستقر هستند و  در ضمن کلیه هزینه های  آماده سازی  شامل جدول  گذاری و تسطیح، شبکه آب، شبکه فاضلاب، شبکه برق، شبکه گاز و فیبر نوری و مخابرات و آسفالت توسط خود اعضا پرداخت شده است و در طرح تفکیکی اراضی شهرک فرهیختگان ۴۶ درصد مسکونی و ۵۴ درصد فضای عمومی را به خود اختصاص داده است که فضای عمومی شامل فضاهای  آموزشی ، فرهنگی،  رفاهی، مذهبی، تجاری و فضای سبز  می‌باشد. درضمن کلیه مراحل ساخت با تأیید نظام مهندسی  وناظر مقیم و تست‌های بتن و جوش انجام شده است.
در ادامه کلیپی از اقدامات انجام شده در شهرک فرهیختگان پخش شد.
همچنین دکتر مرتضی ذاکریان، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد مشکل بیش از دو دهه ای شهرک فرهیختگان حل شود. وی گفت: با توجه به حضور اعضای هیأت علمی در این شهرک، ذینفعان شهرک فرهیختگان همه مردم استان خراسان جنوبی و در مقیاسی دیگر همه مردم ایران هستند. وی افزود: مجموعه اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از هیچ کمکی در راستای رفع این مشکل دریغ نخواهد کرد.
در این نشست، محمد محمدزاده، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان به پیشینه سند مالکیت اراضی دانشگاه بیرجند پرداخت و گفت: در حوزه ثبت اسناد این اراضی مشکلی ندارند.
مدیر امور حقوقی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: دانشگاه بیرجند هزینه‌های تملک این اراضی را به صورت تمام و کمال به سازمان امور اراضی پرداخت کرده است.
پس از برگزاری این نشست، اعضای کمیسیون به همراه رئیس دانشگاه بیرجند و جمعی از مدیران و مسئولان از شهرک فرهیختگان بازدید کردند.

آخرین ویرایش۳۰ آبان ۱۴۰۲