برگزاری نشست هم‌اندیشی دانشنامه دفاع مقدس

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۹ کد : ۲۵۸۵۴ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۰۲۰
نشست هم‌اندیشی دانشنامه دفاع مقدس یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در سالن شکوه شرق دانشگاه بیرجند برگزار شد.
برگزاری نشست هم‌اندیشی دانشنامه دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، نشست هم‌اندیشی دانشنامه دفاع مقدس روز یکشنبه 28 آبان‌ماه 1402 در سالن شکوه شرق دانشگاه بیرجند برگزار شد. ابتدای نشست دکتر احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار و خیرمقدم به حاضرین در جلسه بیان کرد: استان خراسان جنوبی در عرضه حفظ و نشر اثار دفاع مقدس پیشگام بوده و تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
دکتر حسین فرزانه پور؛ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیان داشت: یکی از زمینه‌های خوبی که باعث همکاری دانشگاه‌ها شده مسئله دفاع مقدس و دو محور کمیته آموزش و پژوهش اسناد می‌باشد که تاکنون جلسات متعددی انجام و اتفاقات خوبی حاصل شده است. دانشنامه دفاع مقدس باعث اعتبار و آبروی استان است، استانی که حقیقتا در زمینه دفاع مقدس خوش درخشیده است. شهدای بزرگواری که از این استان تقدیم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران شده است که باید برای نسل‌های آینده ثبت و ضبط تاریخی شود.
در ادامه دکتر حامد نوروزی؛ رئیس کمیته پژوهش دفاع مقدس توضیحاتی درباره وضعیت دانشنامه و تألیف آن بیان کرد و ادامه داد در راستای حفظ و نشر آثار دفاع مقدس و بخش آموزشی، از امسال درس دفاع مقدس به صورت درس عمومی و الزامی برای تمامی رشته‌ها ارائه خواهد شد. در بخش پژوهشی نیز دو طرح کسری خدمت و جایگزینی خدمت ویژه نخبگان برای فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد که در استان خراسان جنوبی تاکنون از این طرح استفاده ای نشده ولی از امسال این طرح ها فعال و در حال استفاده است.
دکتر نوروزی در ادامه گفت: بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در بخش مقالات علمی و پژوهشی آماده همکاری با اساتید فعال در این حوزه و پرداخت هزینه‌های آن خواهد بود.
رئیس کمیته پژوهش دفاع مقدس استان بیان داشت: تمامی استان‌ها موظف هستند که دانشنامه دفاع مقدس استان خود را به رشته تحریر درآورده و به انتشار برسانند. دانشنامه ها کتاب های مرجع و پرهزینه‌ای هستند و ما تا کنون مبالغی را برای این موضوع دریافت کردیم که مبالغ اندکی بوده و نیاز به جذب اعتباراتی جهت انجام دانشنامه داریم. در بحث امتیازات علمی و پژوهشی نیز خواستار شد که نگاه ویژه‌ای در این زمینه به مقالات و کتاب‌های مرتبط با موضوع دفاع مقدس شود.

سرهنگ غلامرضا فلاحی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی، ضمن تشکر از زحمات همه عزیزان و زحمت کشان این حوزه گفت: تدوین دانشنامه استان خراسان جنوبی از سال 1395 شروع و در همان سال 1860 عنوان مقاله شناسایی که از این تعداد، حدود 700 مقاله در ارزیابی‌های اولیه مورد قبول واقع شد. این دانشنامه یک شورای علمی دارد که این شورا متشکل از اساتید دانشگاه و بخشی از رزمندگان دفاع مقدس می‌باشد که ذیل این شورای علمی چهار گروه در حال فعالیت و انجام کارهای تخصصی هستند. مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرمایند: «یک دایره‌المعارف تهیه کنید، مهم آن است که یک مرجع میشود، منتهی یک چیز محکم و قوی و مستند و بی‌تعارف باشد.»
سرهنگ فلاحی ادامه داد: با تهیه و انتشار این دانشنامه می‌توان روحیه و دیدگاه رزمندگان این انقلاب را به نسل جوان امروزی منتقل کرد. تاکنون 220 تا مقاله نگارش شده و ارزیابی کشوری گرفته است و امسال باید حدود 100 مقاله نوشته شود. شهرستان‌ها نیز در حال حاضر مشغول به همکاری هستند و انتظار می‌رود به مانند گذشته دانشگاه ها خصوصا دانشگاه بیرجند بیشترین همکاری را در این زمینه با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داشته باشد.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی، در پایان گفت: کمیته پژوهش دفاع مقدس جلسات متعددی را در دانشگاه بیرجند برگزار کرده و پیگیری‌های را بابت این موضوع در دست اقدام دارد. ظرفیت‌های پژوهشی بسیار خوبی در زمینه دفاع مقدس وجود دارد که خدمت دانشگاه ها ابلاغ شده و منتظر ورود اساتید فعال و انجام اقدامات پژوهشی و حمایت از آنها هستیم. جدا از دانشنامه نیز باید تلاش کنیم در تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای و سایر بخش‌ها نیز ارزش‌های دفاع مقدس را به بهترین شکل منتشر نماییم.
در این جلسه مقرر شد در خصوص رفع موانع و ایجاد انگیزه‌های لازم برای افزایش همکاری در فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس اقدامات لازم انجام شود.

آخرین ویرایش۲۸ آبان ۱۴۰۲