برای سومین سال متوالی؛

قرارگیری نام دانشگاه بیرجند در میان «دانشگاه‌های سبز» جهان

۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۲ کد : ۲۱۹۷۳ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۲۹۰
بر پایۀ ویرایش ۲۰۲۲ میلادی رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» دربارۀ توسعۀ پایدار، نام دانشگاه بیرجند در میان ۴۵ مؤسسۀ ایرانی در لیست سبزترین‌های جهان جای گرفت.
قرارگیری نام دانشگاه بیرجند در میان «دانشگاه‌های سبز» جهان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در ویرایش 2022 نظام رتبه‌بندی«گرین‌متریک» 1050 مؤسسه از سراسر جهان ارزیابی شده‌اند.
براساس رتبه بندی بین المللی دانشگاه‌های پایدار و سبز دنیا (UI GreenMetric) در سال 2022، برای سومین سال متوالی دانشگاه بیرجند توانست رتبه 35 را در بین  45 دانشگاه کشور بدست آورد.  همچنین دانشگاه بیرجند رتبه 862 را در جمع دانشگاه‌های شرکت کننده در این نظام کسب کرد.
گرین‌متریک» با هدف ارائۀ چشم‌اندازی فراگیر از وضعیت و سیاست‌های زیست‌محیطی و توسعۀ پایدار مؤسسه‌های آموزش عالی جهان راه‌اندازی شده است. «گرین‌متریک» در گونۀ خود یگانه و ابزاری برای آگاه‌سازی مدیران و سیاست‌گذاران دانشگاهی به چالش‌های زیست‌محیطی و مصرف انرژی است. محیط و زیرساخت، انرژی و تغییر اقلیم، مدیریت پسماند، آب، حمل‌ونقل، و آموزش و پژوهش سنجه‌هایی هستند که در این نظام رتبه‌بندی برای سنجش مؤسسه‌ها به‌کار می‌روند.
داده‌های «گرین‌متریک» برای ارزیابی مؤسسه‌ها، از نتایج پرسشنامه‌ای است که برای آن‌ها می‌فرستد. در جدول یک، امتیاز کل و رتبۀ جهانی مؤسسه‌های ایرانی برتر و در جدول دو، امتیاز مؤسسه‌ها در سنجه‌های گوناگون آمده است.
محیط و زیرساخت، انرژی و تغییرات اقلیمی، مدیریت پسماند، آب، حمل و نقل و آموزش و پژوهش سنجه‌های ارزیابی نظام رتبه‌بندی «گرین‌متریک» سال 2022 میلادی را تشکیل می‌دهند.
بر پایۀ گزارش 2022 میلادی «گرین‌متریک» «Wageningen University & Research» با بیشترین امتیاز سبزترین مؤسسۀ جهان است و «Nottingham Trent University»، «University of Nottingham»، «University of Groningen»، «University of California–Davis»، «Umwelt-Campus Birkenfeld»،  «University College Cork»، «University of Connecticut»، «Universitat Bremen»، و «Universidade de Sao Paulo USP» در جایگاه دوم تا دهم هستند.
گفتنی است، سامانه «نما» که پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) راه‌اندازی کرده است، به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد. این سامانه با پایش و گزارش نزدیک به ۹۰ شاخص جهانی، در نشانی NEMA.IRANDOC.AC.IR در دسترس همگان است.

آخرین ویرایش۲۷ آذر ۱۴۰۱