نشست شورای مشورتی و ضیافت افطار با حضور تشکل ها و فعالین فرهنگی دانشجویی دانشگاه بیرجند برگزارشد

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۱ کد : ۱۸۰۲۰ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۶۱۳
نشست شورای مشورتی دانشجویی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با محوریت جهاد تبیین یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ در سالن بشارت دانشگاه برگزار شد.
نشست شورای مشورتی و ضیافت افطار با حضور تشکل ها و فعالین فرهنگی دانشجویی دانشگاه بیرجند برگزارشد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند؛ نشست شورای مشورتی دانشجویی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جعفری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با محوریت جهاد تبیین یکشنبه 27 فروردین 1401 در سالن بشارت دانشگاه برگزار شد.
حجت الاسلام جعفری ضمن خیرمقدم و تبریک میلاد امام حسن مجتبی «ع» بحدیثی از امام مجتبی علیه السلام « أسلَمُ القُلوبِ ما طَهُرَ مِن الشُّبُهاتِ»  سالمترین دلها، دلی است که از شبهه ها پاک باشد، بیان کرد و در ادامه گفت:  ماه مبارک رمضان ماه مغفرت است ماهی  که تمام فضا فراهم هست برای طهارت روح انسان و  بهترین فرصت  آخرشب و سحراست .
 وی گفت: از خداوند و اهل بیت«ع»  کمک بخواهیم که مسیرمان را خوب ، پاک و با  طهارت طی کنیم  که  فعالیت‌ها برکت پیدا می کند و شیرینی و حلاوت زندگی را دربخشهای مختلف بچشیم. جهاد تبیین کسانی که در مجموعه و جبهه  فرهنگی دانشگاه هستند با این اصطلاح ها آشنایی دارند جهاد سه بخش دارد جهاد اصغر،جهاد اکبر و جهاد کبیر، جهاد اصغرهمان جنگ با عدو و دشمن ظاهری هست  که مصداق  آن را در  جنگ تحمیلی اوایل انقلاب شاهد بودیم  و با دفاع جانانه و بی سابقه پدران و بستگان شما و مردم شریف ایران زمین که با دست خالی دشمن را سر جایش نشاندند و این حماسه در  تاریخ ماندگار شد نام شهدا و دفاع مقدس که بی سابقه بود حتی که یک وجب از کشور را دشمن نتوانستند بگیرند .
جهاد اکبر، جهاد اکبر همان جهاد  با نفس هست‌، درگیری با نفس سخت هست ولی اگر موفق شدیم  هویّت و باطن ما را حفظ خواهد کرد. 
جهاد کبیر طبق آیه 52فرقان  « فَلَا تُطِعِ الکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا:از کافران اطاعت نکن و به وسیله "آن" با آنها جهاد کبیر کن» 
طبق این آیه  جهاد کبیر همان جهاد فرهنگی است که به وسیله قرآن جهاد کنید، جهاد کبیر به بیانی همان جهاد تبیین است،  جهاد تبیین با کفار هست و  پیامبرانقلابی فکری بوده و تبیین حقایق و دعوت توحید معرفی دستورات الهی بود .
حجت الاسلام و المسلمین جعفری ادامه داد؛ مقام معظم رهبری در  سال 63 که رئیس جمهور بودند پیامی که به  کنگره امام رضا (ع) می‌دهند در آنجا بحث تبیین را مطرح می‌کنند و فرمودند: « بی‌شک تبیین و تفسیر دین با دیدگاه مخصوص اهل بیت وحی، و رفع تحریف‌ها و کج‌فهمی‌ها از معارف اسلامی و احکام دینی نیز هدف مهمی برای جهاد اهل بیت بحساب می‌آمد».  
مسئول نهاد رهبری دانشگاه بیرجند  با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی هم بر مبنای تبیین کارش را شروع کرد، افزود: مقام معظم رهبری در نیمه دوم سال 1400در دیدارهای مختلف مردمی به بحث جهاد تبیین پرداختند و این خود دلیل بر اهمیت موضوع است لذا در بخشی فرمودند«جهاد تبیین یک فرضیه قطعی و یک فرضیه فوری است».
یکی از مهمترین وظایف نخبگان در جهاد تبیین مقابله با تحریف، تخریب و دروغ پراکنی های دشمن و بصیرت بخشی جامعه است.
لذا برای جهاد تبیین در فرمایشات مقام معظم رهبری چهار ویژگی بیان شده است: 1-فرضیه است یعنی واجب است و سکون جایز نیست.
2-فوری است گرچه همه شرایط فراهم نباشد. 3-قطعی است یعنی شک و تردید درآن راه ندارد. 4-عینی است یعنی وظیفه تک تک افراد است.
در ادامه فعالین تشکلهای دانشجویی وکانونهای فرهنگی پیشنهادات و راهکارهای جهاد تبیین را در دانشگاه بیان کردند.

آخرین ویرایش۳۰ فروردین ۱۴۰۱