معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه بیرجند مطرح کرد:

دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور رو به افزایش است

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۷۶۲۲ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۰۷۹
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور دانشجویان در آیین تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه بیرجند گفت: روند دانشگاه‌های کشور به سمت پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حرکت است و اکنون ۳۰ درصد مجموع دانشجویان کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور رو به افزایش است

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر هاشم داداش‌پور روز چهارشنبه 18 اسفند 1400 در آیین تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست دانشگاه بیرجند افزود: در مقطعی با افزایش شدید جمعیت جوان و دانشجویی مواجه شدیم و متناسب با آن تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز به شدت افزایش یافت.
وی بیان کرد: جمعیت دانشجویی کشور در سال ۸۹، چهار میلیون و ۱۱۱ هزار نفر بود که سال ۹۴ به چهار میلیون و ۸۱۱ هزار نفر رسید و اکنون به سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.
رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: اکنون که روند جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌ها کاهنده شده، طبیعی است روند دانشگاه‌ها به سمت تجمیع و تمرکز بیشتر حرکت کند چون منابع گسترده‌ای برای توزیع در سراسر محیط دانشگاهی نداریم.
وی گفت: اثرات و تبعات این کار نشان از روند افزاینده و کاهنده دارد زیرا در جمعیت دانشجویی باید انبساط ایجاد کنیم تا بتوان تعداد بیشتری از دانشجویان را جذب کرد و در زمان روند کاهنده باید بر تجمیع متمرکز شویم.
دکتر داداش‌پور دومین رویداد در سطح دانشگاه‌ها را مربوط به تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان عنوان کرد و افزود: در گذشته مجموع دانشجویان دوره‌های کاردانی و کارشناسی ۹۰ درصد کل دانشجویان را تشکیل می‌دادند اما اکنون روند از کارشناسی به کارشناسی ارشد تغییر کرده و فارغ از اینکه نیاز کشور چیست، به سمت تحصیلات تکمیلی در حرکت است.
وی تصریح کرد: با افزایش جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی سه مصداق رخ می‌دهد؛ ابتدا تقاضا برای خوابگاه متاهلی و جنس بازار نیز تغییر می‌کند و نمی‌توان از بازار سنتی به نفع بازار دانش‌بنیان استفاده کرد.
معاون وزیر علوم گفت: نکته سوم اینکه در گذشته گفته می‌شد شهر دانشگاهی عام و جهان شمول است اما الان گفته می‌شود شهر دانشجویی باید پاسخگوی تقاضاهای ملی و محلی خود نیز باشد.

وی با بیان اینکه جای خالی دانشجویان در این جلسه احساس می‌شود ادامه داد: وقتی در دانشگاه‌ها دانشجو نباشد پویایی نیز از دانشگاه رخت برمی‌بندد که اتفاق مبارکی نیست.
دکتر داداش‌پور گفت: بیش از ۲ سال است دانشگاه‌ها خالی از دانشجو هستند و امیدواریم بعد از نوروز شاهد حضور حداکثری دانشجویان در دانشگاه‌های کشور باشیم تا این خلوت‌خانه دوباره به مکانی پویا تبدیل شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند جزو محدود یا تنها دانشگاهی بوده که شهرک دانشگاهی است افزود: به این دلیل که مجموعه اساتید جزیی از این دانشگاه محسوب می‌شوند و اتصال و پیوند بین خانواده و دانشگاه مشهود بوده، فرصت بی‌نظیری است.
رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اگر محیط دانشگاه به مجموعه‌ای از نواحی فناوری و نوآوری متصل شود اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود لذا دانشگاه باید به این سمت حرکت کند.
وی گفت: در سراسر دنیا به‌ویژه برخی کشورها اصرار دارند مجموعه دانشگاه را از حالت تک بعدی به معنای اینکه خانواده هیچ اتصالی به دانشگاه نداشته باشد به سه بعد حضور کارمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان‌، محیط مسکونی، اجتماعی یا محیط شغلی تبدیل کنند.
داداش‌پور ضمن قدردانی از حضور استاندار خراسان جنوبی در این مراسم اضافه کرد: دوستدار دانشگاه بودن علامت بزرگی است و اینکه اگر استاندار در مراسم تودیع و معارفه حاضر شد، سخن گفت و بر آن پایبند بود، می‌تواند ارتباط با دانشگاه ناگسستنی باشد مشروط بر اینکه دانشگاه نیز بر این نهاد سیاست متصل شود.
وی اظهار داشت: همیشه وجود نهاد سیاست و علم در کنار هم می‌تواند محرک در مجموعه استان باشد لذا به مجموعه استان خراسان جنوبی و دانشگاهیان این استان بابت حضور استاندار تبریک می‌گوییم.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همیشه یا حداقل تا امروز از استان خراسان جنوبی به عنوان سرزمین زعفران تعبیر می‌کردیم اما باید بگوییم اینجا سرزمین مفاخر و دانش است و عجیب نیست دانشگاهی در فراخور نام این بزرگان مطرح شود.
وی گفت: از قدیم تاکنون هیچ سرزمینی رشد پیدا نکرده مگر اینکه مفاخر آن سبب رشد آن سرزمین شوند و خراسان جنوبی نیز در عرصه دینی و دانشگاهی سرزمین پیشقراولان بوده است.
دکتر داداش‌پور بیان کرد: جالب تر اینکه روسای دانشگاه‌ بیرجند از ابتدا تاکنون (۴۶ سال سابقه) از ۱۳ نفر، هفت نفر علوم پایه‌ای بودند که کمتر در دانشگاه‌های کشور اتفاق می‌افتد.
وی افزود: از سال ۹۶ دو نفر غیر از علوم پایه و فنی و مهندسی در تارک دانشگاه بیرجند قرار گرفته‌اند که اتفاق مبارکی است و نشان می‌دهد در حال تغییر از علوم پایه به علوم انسانی هستیم.
در این مراسم "احمد لامعی‌گیو" با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست دانشگاه بیرجند معرفی و از خدمات چهار ساله "احمد خامسان" رییس سابق دانشگاه قدردانی شد.

آخرین ویرایش۱۸ اسفند ۱۴۰۰