آیین افتتاحیه انجمن حافظان فرهنگ خراسان جنوبی

۳۰ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۵۶۷۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۵۶۲
آیین افتتاحیه انجمن حافظان فرهنگ خراسان جنوبی با حضور اعضا و جمعی از اساتید و اهالی فرهنگ امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ در محل سالن فرهنگ دانشگاه بیرجند برگزار شد.
آیین افتتاحیه انجمن حافظان فرهنگ خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در آیین افتتاحیه انجمن حافظان فرهنگ خراسان جنوبی دکتر سیدمحمدحسین قریشی، عضو هیأت علمی پیشکسوت دانشگاه بیرجند و مسئول راه‌اندازی این انجمن ضمن خیرمقدم به میهمانان صحبت‌های خود را با اعلام مقدمه‌ای از حوزه فرهنگ آغاز کرد.
وی افزود: جامعه‌ای متمدن است که در آن فرهنگ ریشه دوانده باشد، فرهنگ بنیان اساسی جامعه را تشکیل می‌دهد و در متن دین، دانش و سیاست و همه شئون قرار دارد. ایشان  پیش زمینه تأسیس این مؤسسه مردم نهاد را اینگونه ذکر کرد که در آغاز کار دانشکده هنر مرکزی با عنوان بیرجندشناسی را بنیان نهادیم  که هم اکنون اسناد و مدارک این مرکز در کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند قرار دارد و از آنجا که بخش محدودی از جامعه به این مدارک دسترسی دارند برآن شدیم تا با راه اندازی این انجمن فرهنگ خراسان جنوبی را به تمامی متقاضیان معرفی نماییم. وی ادامه داد: با تلاش و حمایت جمعی خردورزان و همکاران ثبت اساسنامه و راه‌اندازی این انجمن پس از دو سال انجام شد که لازم است از یکایک تلاشگران این عرصه قدردانی نمایم. دکتر قریشی هدف این انجمن را ایجاد بانک مفاخر و بانک اسناد و مدارک و حمایت از دانش پژوهان و بورسیه کردن دانشجویان مستعد و محروم نامید.
وی از حمایت مادی و معنوی دکتر داریوش گنجی و دکتر احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند و تمامی دست اندرکاران قدردانی کرد.
دکتر ناهید بنی اقبال نیز به پیگیری‌های انجام شده برای راه‌اندازی شعبه کتابخانه ملی در بیرجند پرداخت و گفت: با ایجاد این انجمن تمامی اسناد نوشته و ثبت شده و تولیدات مجازی را گردآوری و برای حفظ فرهنگ منطقه معرفی خواهیم کرد، تا در آینده مجرای اطلاعاتی موثقی برای نسل‌های آینده باشد.
دکتر علی زنگوئی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تبریک این مناسبت و تعریف واژه فرهنگ گفت: خراسان جنوبی و بیرجند و دیگر شهرهای استان شهر فرهنگی  است و باعث افتخار است که همزمان با دارالفنون اولین مدرسه به سبک نوین در شهر بیرجند پایه‌گذاری شد. وی با تشکر از هیأت مؤسس این انجمن که باعث حفظ فرهنگ و پاسداشت مفاخر و نگهداشت زبان و فرهنگ و باورها می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این انجمن شایسته از تمامی افرادی که دلشان برای فرهنگ این منطقه می‌تپد دعوت می‌کنیم تا برای حفظ فرهنگ متعالی و فخیم استان از هیچ تلاش فروگذار ننمایند.
دکتر محمد بهفروز دیگر سخنران مجازی این مراسم بود. وی افتتاح و گشایش این انجمن را تبریک گفت و به فرهنگ غنی سرزمین مادری خود  شهر بیرجند اشاره کرد.
مژگان شریفی، معاون تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، با تقدیر از میزبانان این مراسم به پیشینه ثبت این مؤسسه مردم نهاد از بهمن 1399 اشاره کرد و افزود: 80 درصد فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه اجتماعی است و در این مدت این سازمانها برای رفع بحران‌ها بسیار خوش درخشیدند. وی نیت خیرین بزرگوار را نیتی خیرخواهانه برای توسعه فرهنگ و مشارکت‌های مردمی خواند و گفت: امیدوارم با افتتاح این انجن فرهنگ غنی منطقه را به فرزندان خود بیاموزیم.
دکتر محمدرضا راشدمحصل نیز که بصورت مجازی در این مراسم حضور داشت فرهنگ را واژه ای ترکیبی دانست و معنی آن را آموزش و پرورش و ... نامید. عمده‌ترین فرهنگ‌ها شامل فرهنگ جهانی، ملی و بومی است و هر بشری عضوی از پیکر فرهنگ ملی و جهانی است. فرهنگ‌های بومی به فرهنگ ملی پیوند می‌خورند و غیرمستقیم به فرهنگ جهانی پیوند دارد. ایشان تأکید کرد: فرهنگ بومی و ملی ما مظهر وحدت است و ملیتهای ما حول محور فرهنگ گرد آمده‌اند. فرهنگ حاصل تلاش میلیونها انسان در قرن‌های متمادی است که در شمار باورهای دینی و اعتقادی درآمده است و در حال تغییر است و انسان موجودی فرهنگی است. فرهنگ بومی در سینه مردم قرار دارد و  انسان با گردش در کوچه و بازار بیرجند و مشاهده رفتار مردم این مرز بوم  به بزرگی و فرهنگ آنها پی می‌برد.

آخرین ویرایش۳۰ آبان ۱۴۰۰