تجمع دانشگاهیان دانشگاه بیرجند در محکومیت حمله به نمازگزاران مسجد قندوز افغانستان

۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۴۷۸۵ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۱۴۵
جمعی از اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان و مدیران دانشگاه بیرجند در محکومیت حمله به نمازگزاران مسجد قندوز افغانستان و ابراز همدردی با دانشجویان افغانستان امروز سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ در مسجد امام جعفر صادق(ع) دانشگاه بیرجند تجمع کردند.
تجمع دانشگاهیان دانشگاه بیرجند در محکومیت حمله به نمازگزاران مسجد قندوز افغانستان

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، تجمع دانشگاهیان دانشگاه بیرجند که در محکومیت حمله به نماز گزاران مسجد قندوز افغانستان که با حضور دانشجویان افغانستانی دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند ضمن تسلیت و ابراز همدردی با دانشجویان و مردم کشور دوست و همسایه افغانستان در محکومیت این جنایت گفت: امیدوارم هر چه زودتر این شرایط در کشور همسایه پایان پذیرد. دکتر خامسان به مصیبت‌های وارده به کشور افغانستان از سالیان گذشته و اشغال این کشور توسط شوروی و حضور طالبان در 20 سال گذشته و اشغال توسط آمریکا اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر مشکلات در کشور دوست و همسایه حل شود و مردم به ارامش برسند. 

در ادامه این مراسم  دکتر سیدهمایون فرهنگ‌فر، دبیر شورای هم اندیشی اساتید دانشگاه نسبت به قرائت بیانیه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اقدام کرد.
در این بیانیه آمده است؛ در پی عمل دَدمنشانه و خباثت آمیز بمب‌گذاری در مسجد سیّدآباد ولایت قندوز در کشور دوست و برادر افغانستان، توسّط گروه منفور و تروریستی داعش، در روز جمعه شانزدهم مهرماه سال ۱۴۰۰ که منجر به شهادت بیش از ۱۵۰ نفر از برادران مسلمان و شیعه گردید، دانشگاهیان دانشگاه بیرجند و همچنین نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه بیرجند، ضمن محکومیّت این جنایتِ مزدورانه و سبعانه، بدین وسیله، اعلام می دارد که این نوع تحرّکاتِ برخاسته از اتاق‌های فکرِ آمریکایی و رژیمِ غاصب و کودک کشِ صهیونیستی، با هدف این است که مذاهب و نژادها را رو در روی یکدیگر، قرار دهند، فتنه انگیزی کنند، موجبِ خدشه دار کردن وحدتِ برادران سنّی و شیعه گردند، و در نهایت، باعثِ قربانی کردن هر چه بیشترِ شیعیان و مسلمانانِ افغانستان شوند. امّا، دشمنان کوردل، باید بدانند که این توطئه نیز، همچون سایر دسیسه هایِ استکبار جهانی، در منطقه، نتیجهِ عکس خواهد داد و ان شاءالله تعالی، پیروزی نهایی، با جبهه ی حقّ و مقاومت است؛ به برکت صلواتی بر محمّد و آل محمّد.
همچنین یکی از دانشجویان افغانستانی نسبت به قرائت بیانیه دانشجویان افغانستانی در حال تحصیل در دانشگاه اقدام کرد.
وی گفت: همانگونه که مستحضر هستید، دشمنان کوردل و زبون مردم افغانستان با نهایت سنگدلی و بی رحمی تمام، برتداوم حمله‌های تروریستی خونین و مصیبت‌بار خویش ادامه داده و باردیگر، جان عده‌ی از نمازگزاران مؤمن و خداجو را در هنگام نماز عبادی سیاسی جمعه، درمنطقه‌ی سید آباد آستان کندز افغانستان، مورد حملهء وحشیانه قرار داد که در نتیجه‌ی این حمله‌ی مرگبار، بیش از صدتن نماز گزار در درون مسجد جان باخته و جام شهادت نوشیدند و بیش از صدو پنجاه تن دیگر جراحت شدید برداشتند.‌ این حمله‌ی هدفمند و مرگبار مصداق واقعی جنایات جنگی و نسل کشی است که از گذشته‌های نه چندان دور، به‌صورت سازمان یافته و هدفمند بریک قشر مذهبی و قومی خاصی در افغانستان تحمیل می‌شود و برتاریخ سیاسی معاصر افغانستان سایه افکنده است، و همواره تلاش می‌کنند تا با اعمال مخرب و ریختن خون افراد بی‌گناه، فضای برادری و همدیگر پذیری اقوام و ملیت‌های باهم برادر و باهم برابر افغانستان را مسموم و مخدوش نموده و بر هدف نامشروع غیر انسانی و غیر اخلاقی خود، دست یابد، که هرگز به هدف شوم خویش نخواهد رسید. سرانجام، در واکنش به این جنایت ضد بشری و ضد اسلامی، از جانب نهادهای سیاسی، سازمان ها و جامعه‌ی بین المللی و به ویژه کشور های اسلامی باصدور اعلامیه‌هایی با لحن تند، این اعمال زشت و نا جوانمردانه را با شدیدترین الفاظ محکوم کردند. که از آن جمله مقام معظم رهبری(دامه برکاته) با صدور اعلامیه‌ای ضمن محکوم کردن این جنایت تروریستی، خواهان به کیفر رساندن عاملین آن از سوی طالبان شد. که به پیروی از این همدردی، بسیاری از مقامات کشور دوست و هم برادر ایران، نسبت به این حادثه مصیبتبار، به گونه‌یی، احساس غم نموده، نفرت و انزجار خویش را ابرازکردند. که اینک به تآسی از این سنت حسنه، در رابطه با حادثه‌ی اتفاق افتاده، هیأت رئیسه دانشگاه بیرجند، دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری، استادان، مسئولین اداری و دانشجویان گرامی اعم از برادران و خواهران عزیز، به منظور ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های معظم شهدا و مردم ماتم دیده‌ی افغانستان، محفل امروزی را تدارک دیده اند که نشان دهنده‌ی حسن نیت ، آرزوی عزت، وقار، و همدردی برادرانه با مردم افغانستان است. که در فرجام دانشجویان افغانستانی مقیم در دانشگاه بیرجند، از ابراز همدردی همه‌ی مسئولین محترم دانشگاه بیرجند، با کمال صادقانه و صمیمانه قدردانی و سپاسگزاری نموده توفیقات مزید، عزت و سربلندی هرچه بیشتر ملت شریف ایران و به خصوص مسئولین دانشگاه بیرجند را از پیشگاه خداوند بزرگ متمنی هستیم. با عرض ارادت و حرمت دانشجویان افغانستان، مقیم در دانشگاه بیرجند

آخرین ویرایش۲۰ مهر ۱۴۰۰