درخشش دانشگاه بیرجند در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲

۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۱۱ کد : ۱۴۲۹۰ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۷۵۴
براساس تازه‌ترین رتبه‌بندی مؤسسه تایمز ۲۰۲۲ نام دانشگاه بیرجند در جمع ۵۸ دانشگاه برتر کشور و بیش از ۱۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۹ کشور قرار گرفت.
درخشش دانشگاه بیرجند در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، براساس تازه‌ترین رتبه‌بندی مؤسسه تایمز در سال ۲۰۲۲ نام دانشگاه بیرجند در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفت. مؤسسه  تایمز در رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ نام  ۵۸ دانشگاه برتر ایران و بیش از ۱۶۰۰ دانشگاه برتر جهان از ۹۹ کشور را اعلام کرد که نام دانشگاه بیرجند برای چندمین سال پیاپی در بین برترین‌های دنیا می‌درخشد.
با حضور ۱۲ دانشگاه جدید از ایران، تعداد دانشگاه‌های کشور در نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲ به ۵۸ مورد افزایش یافت. 
دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری ( ISC ) گفت: رتبه‌بندی تایمز یکی از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه‌ها است که اولین‌بار در سال ۲۰۰۴ با همکاری تایمز و کیو. اس. تحت عنوان رتبه‌بندی "تایمز – کیو. اس." و از سال ۲۰۱۰ به بعد با همکاری مؤسسه تامسون رویترز منتشر شد.
دکتر دهقانی اظهار داشت: در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۶ این پایگاه جهت تأمین اطلاعات موردنیاز خود، همکاری خود را با تامسون رویترز قطع و با پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس آغاز به همکاری کرد. تغییر منبع اطلاعاتی مورداستفاده پایگاه رتبه‌بندی تایمز بر روی نحوه حضور دانشگاه‌ها و رتبه آن‌ها تأثیرگذار بود. پایگاه رتبه‌بندی تایمز جهت ارزیابی دانشگاه‌ها قسمتی از اطلاعات موردنیاز خود را از خود دانشگاه‌ها، قسمتی دیگر را از نظرسنجی‌ها و اطلاعات پژوهشی و استنادات را از پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس تهیه می‌کند.
وی افزود: دانشگاه‌های صنعتی نوشیروانی، علوم پزشکی کردستان و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با قرارگرفتن در بازه رتبه‌ای ۴۰۰-۳۵۱ به‌عنوان دانشگاه‌های اول ایران در این رتبه‌بندی معرفی شده‌اند.
رئیس ISC درباره روش‌شناسی مؤسسه تایمز گفت: پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار داده است. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص به شرح جدول زیر در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین‌المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.
در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۲، دانشگاه آکسفورد برای ششمین سال متوالی رتبه اول را از آن خود کرده است و دانشگاه صنعتی کالیفرنیا و هاروارد مشترکا در رتبه دوم قرار دارند. دانشگاه هاروارد در رأس رکن آموزشی قرار دارد، در حالی که دانشگاه آکسفورد در رکن اصلی تحقیق و دانشگاه علم و صنعت ماکائو در رکن بین المللی قرار دارد.
دانشگاه‌های استنفورد، کمبریج (از انگلیس)، MIT، پرینستون کالیفرنیا برکلی، ییل و شیکاگو به ترتیب در رتبه‌های ۴ الی ۱۰ دنیا قرار گرفته‌اند. در بین ۱۰ دانشگاه برتر جهان دو دانشگاه از کشور انگلستان و هشت دانشگاه از ایالات متحده هستند.

آخرین ویرایش۱۵ شهریور ۱۴۰۰