برگزاری چهارمین جلسه کافه کتاب پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست به صورت مجازی

۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۶ کد : ۱۴۷۸۰ اخبار دانشکده
تعداد بازدید:۱۲۶۷

چهارمین جلسه کافه کتاب پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست روزدوشنبه 1400/07/19 ساعت 12 به صورت مجازی برگزار گردید.

در این جلسه کتاب چرا درمانده ایم؟ جامعه شناسی خودمانی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این کتاب تألیف حسن نراقی است و در سال 1380 چاپ شده و تا سال 1399 سی و چهار بار تجدید چاپ شده است که می توان آن را یکی از امتیازات ویژه این کتاب دانست.

در آغاز جلسه دکتر شهیدی رئیس پردیس کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست ضمن معرفی اجمالی کتاب به نکات قابل توجه این کتاب از جمله قربانی نکردن حقیقت به پای وجاهت شناختن خود واقعی، مسئولیت پذیری اشاره کردند و عدم ارائه راهکارهای کنترل و مهار رفتارهای ناپسند رایج را از معایب این کتاب برشمردند.

سخنران ویژه این جلسه دکتر خاشعی سیوکی معاون آموزشی پردیس که نقد و بررسی این کتاب را برعهده داشتند،به معرفی بخش های کتاب شامل "با تاریخ بیگانه ایم، حقیقت گریزی و پنهان کاری ما، ظاهرسازی ما، قهرمان پروری، خودمحوری و برتری جویی ما، بی برنامه گی ما، ریاکاری و فرصت طلبی ما، احساساتی بودن و شعارزدگی ما، مسئولیت ناپذیری ما، قانون گریزی، توقع و نارضایی دائمی ما، حسادت و حسد ورزی ما، صداقت ما، همه چیز دانی ما و نمونه های دیگر از خلقیات ما پرداختند و بیان داشتند مخاطب اصلی این کتاب جامعه ایرانیان است که باید سعی شود با راه کارهای منطقی صفات ناپسند رایج در جامعه بهبود و اصلاح شود که متاسفانه این راهکارها در کتاب بیان نشده است.

دکتر افخم الشعرا عضو هیأت علمی گروه آموزشی مرتع و آبخیز داری در ادامه نقد و بررسی کتاب به افزایش ریاکاری در جامعه امروزی اشاره کردند و اینکه باید افراد باید خصوصیات منفی خود را بپذیرند و سعی در بهبود و اصلاح آن داشته باشند که البته برای این اصلاح و بهبود و تبدیل به صفات خوب و پسندیده باید صبر و حوصله به خرج داد و و قدم به قدم برای بهبود شرایط اجتماع گام برداشت.

خانم مهندس خیریه نیز ریشه مشکلات را در خود افراد دانستند و بیان کردند به آنچه که باعث تمایز افراد می شود باید بهابدهیم. همه اشتباهاتمان را بپذیریم و به فکر راه حل آن باشیم، توهمات را از ذهن خود دور کنیم و با مشورت اهل فن، بدون غرض سعی در ارتقای شخصیت خود، ارتقای کاری و در نهایت ارتقای کشورمان گام برداریم.

آخرین ویرایش۲۰ مهر ۱۴۰۰