توسط پژوهشگران دانشگاه بیرجند صورت گرفت؛

ثبت اختراع توپولوژی نوع H۶ بهینه‌شده با کلمپ شبه‌دیودی دوطرفه برای کاربرد در اینورتر فتولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۲ کد : ۲۳۶۴۸ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۱۹۹۸
اختراع توپولوژی نوع H۶ بهینه‌شده با کلمپ شبه‌دیودی دوطرفه برای کاربرد در اینورتر فتولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور توسط محمد فراهانی و دکتر محمدعلی شمسی‌نژاد با شماره اختراع ۱۰۸۹۷۰ در سازمان ثبت اسناد کشور ثبت شد.
ثبت اختراع توپولوژی نوع H۶ بهینه‌شده با کلمپ شبه‌دیودی دوطرفه برای کاربرد در اینورتر فتولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، اختراع توپولوژی نوع H6 بهینه‌شده با کلمپ شبه‌دیودی دوطرفه برای کاربرد در اینورتر فتولتائیک تک‌فاز بدون‌ترانسفورماتور توسط مهندس محمد فراهانی دانشجوی دکتری رشته مهندسی برق دانشگاه بیرجند و دکتر محمد علی شمسی‌نژاد عضو هیأت علمی گروه آموزشی برق طراحی و ساخته شده است.
زمینه فنی این اختراع مربوط به برق خورشیدی و حوزه‌ تخصصی آن الکترونیک قدرت است.
همزمان با رشد سریع سیستم‌های فتوولتائیک تک‌فاز متصل ‌به ‌شبکه، اینورترهای تک‌فاز بدون ترانسفورماتور به‌دلیل بازدهی بالا و هزینه‌ی پایین نسبت به هم‌نوع دارای ترانسفورماتور محبوب شدند. چالش اصلی اینورترهای بدون ترانسفورماتور، جریان نشتی زمین می‌باشد که مطابق با استانداردها باید محدود گردد.
برای حل این چالش و به‌منظور کاهش این جریان، پتنت‌های مختلفی ارائه و پژوهش‌های گسترده‌ای انجام شده است و تجاری شده اند. هر یک از این طرح‌ها مزایا و معایبی دارند. در این اختراع به عنوان مثال چالش مدار اینورتر HERIC را برطرف می‌سازد و ضمن داشتن بازدهی بالا، از منظر رفتار مد تفاضلی و ولتاژ خروجی اینورتر نیز بهبود یافته است. اینورتر پیشنهادی موسوم به "OHERIC-QDC" الزام مبادله‌ی توان راکتیو را نیز برآورده می‌سازد.

آخرین ویرایش۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲