نصب و راه اندازی دستگاه آنالیز حرارتی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند

۱۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۶ کد : ۲۰۹۰۶ اخبار برگزیده اخبار دانشکده‌ها اخبار ستادی
تعداد بازدید:۲۱۶۲
دستگاه آنالیز حرارتی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند نصب و راه‌اندازی شد.
نصب و راه اندازی دستگاه آنالیز حرارتی در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، آنالیز حرارتی روبشی برای به دست آوردن اطلاعات در رابطه با انواع واکنش‌های گرماگیر و گرمازا در عملیات حرارت دهی در مواد مختلف از جمله؛ ترکیبات شیمیایی، پلیمرها ( لاستیک، پلاستیک و کامپوزیت)، سرامیک‌ها، آلیاژها، مواد معدنی، غذایی و دارویی است.
بر پایه این گزارش، آنالیز حرارتی یکی از روش‌های پرکاربرد در آنالیز مواد است. آنالیز حرارتی تغییرات موجود در نمونه بر اثر حرارت را اندازه گیری کرده  و به صورت نمودار در اختیار کاربر قرار می دهد. با تفسیر آنالیز حرارتی می توان به پایداری حرارتی، محتوای رطوبت، وضعیت تبلور، استحاله و بسیاری از موارد دیگر در یک ماده شیمیایی پی برد. در این روش تعیین دمای ذوب، دمای شیشه‌ای شدن، تعیین وزن مولکولی، درصد بلورینگی، تخریب حرارتی و ناخالصی ها، تعیین تصعید و تجزیه حرارتی قابل اندازه گیری می‌باشد.
در همین راستا دو دستگاه آنالیز گرمایی همزمان(Simultaneous Thermal Analysis-STA)  و دستگاه گرماسنج روبشی تفاضلی (Differential Scanning Calorimeter- DSC) ساخت شرکت صناف آریا، در محل آزمایشگاه مرکزی دانشگاه بیرجند نصب و راه اندازی گردید و آموزش‌های لازم به صورت کارگاه آموزشی به کارشناسان آزمایشگاه داده شد. این دستگاه هم اکنون آماده پذیرش نمونه جهت آنالیز می‌باشد. لذا همکاران و دانشجویان محترم در صورت نیاز به استفاده از این دستگاه می‌توانند از طریق سامانه جامع آزمایشگاهی دانشگاه بیرجند (سجاب) به آدرس labs.birjand.ac.ir و یا نسخه اپلیکیشن موبایل اقدام نمایند.

آخرین ویرایش۱۸ آبان ۱۴۰۱